Men vad är det som helige Thomas säger om teologin? I Summans första del, första frågan så säger han att teologin är en vetenskap, och att det är en vetenskap om Gud, samt att det är en vetenskap som hämtar sina principer från Guds uppenbarelse. För Thomas så spelar filosofin en underordnad roll i detta, philosophia ancilla Theologiae.Enligt Thomas av Aquino så finns existerar Gud på tre olika sätt:
- Allestädes närvarande(Guds finns överallt för att Han är grunden för allt, i.e. både immanent och transcendent)
- I Jesus Kristus och sakramenten
- I helgonen och personer som handlar på nådens ingivelse
Vi kan sedan se hur Summa Theologiae är uppdelad efter dessa tre sätt(modi) att existera:
Första delen behandlar Gud i sig själv och Gud som skapelsens första princip.
Andra delen behandlar människan och hennes dygder och känslor(passiones).
Tredje delen behandlar Kristus och sakramenten
Vi måste också ta hänsyn till att hela Summan är uppbyggd efter en kosmisk dynamik som den platonska filosofin kallar exitus-redditus, hur allting är i en enhet, sprids ut i en mångfald för att sedan förenas igen. Första delen är om den första principen, tredje delen har ett eskatologiskt perspektiv, hur allting blir sammanfattat i Kristus, båda handlar tydligt om Gud. På vilket sätt handlar den andra delen om Gud? Den behandlar Guds handlande i historien och med människorna. Förutom att människan är skapad till Guds avbild så menar helige Thomas att Gud är närvarande på ett särskilt sätt i människor som handlar på nådens ingivelse.Med andra ord, det går inte att anklaga helige Thomas av Aquino för att ha korrumperat teologin med filosofi. Han använder sig av filosofin på ett sätt som är helt legitim inom teologin och som har gjorts ända sedan kyrkofäderna, att med rationella argument försvara den kristna tron mot invändningar från dem som inte accepterar uppenbarelsen. Thomas säger tydligt att vi inte med rationella argument kan bevisa den kristna tron, utan bara visa hur tron inte motsäger förnuftet. Det är tydligt att för den helige Thomas så är uppenbarelsen viktigare än filosofi.
"vilket öppnar den andra delen för pelagianistisk tolkning enligt den påvlige husteologen fader Wojciech Giertych."
SvaraRaderaKan du förklara detta lite mera? Låter som en inledning...
En del har förstått den andra deen av Summan som en rent filosofisk reflektion som bara hänvisar till Skriften som en auktoritet men inte hämtar sin grund i den. Det bibliska finns bara där för att stötta den filosofiska synen på människans moraliska liv.
SvaraRaderaOch en rent filosofisk syn på människans moral och hennes fullkomliggörelse skulle kunna få vissa att dra slutsatsen att människan skulle kunna bli frälst på egen hand, utan Guds nåd.
Detta är dock inte alls Thomas syn utan vad han beskriver är människan som svarar på nådens ingivelse. Jag återkommer med ett annat inlägg om detta.